سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فرهیختگان

صفحات

آمار

v بازدید روزانه : 163 بازدید

v بازدید دیروز : 120 بازدید

v کل بازدیدها : 157322 بازدید

برچسب

بیوگرافی[10] . زندگینامه[10] . بزرگان[5] . زندگی نامه[5] . مشاهیر[5] . چهره های ماندگار[4] . دانشمندان[3] . سرگذشت[3] . نامداران[3] . اساتید[2] . اورد . اورود . بابک خرمدین . بزرگ . آتوسا . ابوریحان محمد بن احمد بیرونى . احمد شاه مسعود . ارد بزرگ . ارود . رودکی . پروین اعتصامی . جامعه شناسان . چهرهای ماندگار . حکما . حکیم عمر خیام . دانش . سعدی . سهراب سپهری . سورنا . شاعر . شاعران . شعر . شیخ الرئیس ابو علی سینا . علی اکبر دهخدا . فردوسی . فلاسفه . کبیر . که بود . کوروش . کیست . کیست ؟ . لوئی کان . محمد مصدق . محمدبن زکریای رازی . محمود حسابی . ویکی پدیا . میرزا تقی خان امیر کبیر . نادر اردلان . نادر شاه افشار . ناصرخسرو قبادیانى . ستارخان سردار ملی . سرخ جامگان .

آرشیو

88/4/31 :: 5:29 عصر

هر چند این مطلب دکتر تاجیک مربوط به دو سال پیش است اما همچنان تازه به نظر می رسد با خواندن آن می توان به نکات تازه تری در مورد متفکر و مصلح کشورمان ارد بزرگ رسید

3633788_3f2e90756e_m.jpg

{ بررسی جایگاه اجتماعی ارد بزرگ }

دکتر محمد مسعود تاجیک
آذرماه یکهزار و سیصد و هشتاد و شش



برای شناخت سریع جوامع بشری چه ابزاری در اختیار ماست؟
شناخت پیشینه و یا داشته های امروز آنها خود زمانی بس دراز می طلبد ، تا بتوانیم به چهار چوب کلی اندیشه حاکم بر آن جوامع پی ببریم .
بسیاری از جوانان معیار شناخت خود را بر اساس داده های بنگاه های سخن پراکنی نهاده اند .
باید گفت : عرصه خبر ما را با معلول ها آشنا می سازد اما علت ها پنهان باقی می ماند
تا نتوانیم علت ها را درست فهمیده و تجزیه و تحلیل کنیم نمی توانیم آینده جوامع را پیش بینی نمایم.
پس عرصه خبر چون به حاشیه ها و بازخوردهای مختلف جوامع گرایش دارد خود به خود نمی تواند ما را به نتیجه درست برساند.
البته بسیاری ساده انگارانه بخاطر آنکه خود را در متن خبرها و شنیدهای رسانه های جمعی می بینند اغلب نمی توانند کاستی های خویش را بپذیرند .
ذات خبر هم به همین نیاز پاسخ می گوید البته بسیار جهت دار و هدفمند!.
آنانیکه با تهیه و ارسال خبر آشنایی دارند می دانند برخورد و انعکاس خبر نباید خارج از اراده و برنامه های از پیش طراحی شده باشد .
از این جهت فرآیند بسیار مشکوک و غیر قابل اعتماد است.
پس سئوال اینست که با این گستره غیر مفید چگونه می توان به شناخت درست و واقعی رسید
جواب این است :
با شناخت درست سرآمدن و متفکرین این جوامع.
در واقع متفکرین جوامع مانند کانون تجمع نور یک ذره بین هستند .
با شناخت آنها می توان به هزاران طول موج انعکاس یافته از فرهنگ ملل دست یافت .
بطور مثال شناخت درست و اندیشمندانه فلسفه ماکیاول در غرب می تواند ما را به چرایی استعمارگری و همچنین بدخویی غرب رهنمون سازد
شناخت درست عقاید فرانتس فانون می تواند بسیاری از مجهولات در آفریقا و بخصوص سرزمین الجزایر را به ما نشان دهد .
شناخت درست سیدقطب در مصر می تواند بخش بسیار بزرگی از عقاید مذهبی مردم مصر را برای ما روشن و آشکار سازد
شناخت درست تاگور فیلسوف هند می تواند ما را با روح حاکم بر این کشور آشنا سازد…

اینجا باید یک نکته دیگر را بیفزایم و آن مطلب این است که براستی می توان قدرت و هژمونی هر جامعه ایی را به درجه و قدرت متفکرین آن جامعه مرتبط ساخت ، واضحتر آنکه اندیشمند بزرگتر و قوی تر زاییده جوامع بزرگتر و متعالی تر است.
رشد در جوامع متعالی بسیار دشوار و پیچیده است ، اما این فرآینده در نهایت موجب زایش اندیشه برتری می گردد که گاها جوامع دیگر را نیز تحت تاثیر قدرت خویش قرار می دهد .

به باور من عرصه خبر باعث شده نگاه عمیق به جوامع از نسلهای جدید گرفته شود و کم کم عوام زدگی و سطحی نگری جایگزین نگاه خردمندانه به گیتی شود .
بطور مثال نظریه ها و پندارهای متفکرین می توانند در زیر تعدادی خبر از زندگی خصوصی یک هنرپیشه و یا حتی یک بازیگر فوتبال گم و ناپدید بشود.
از آن جهت که رسانه پاسخگویی نگاه حداکثری جوامع است خود به خود در روزمره گی و عدم بلوغ گرفتار است ، چه برسد به این که از آن خواستار زایش طرح و ایده ای نو باشیم .

این مقدمه کوتاه را بر شمردم تا بتوانم دیدی فرای وضع موجود به شما ارایه نمایم
دیدی که با آن می توان بسیار راحت تر ، اما عمق تر از آنچه می بینیم و می شنویم از جوامع بشری در اختیار داشته باشیم .
یک سال و اندی پیش نظریه بسیار اندیشمندانه ارد بزرگ را دریکی از سایتها مطالعه نمودم . با این نظریه می توان جهان را دوباره ، اما اینبار بسیار روشنتر از گذشته دید.
احساس من این بود ان نظریه بخاطر پایگاه مستحکم نظری خود می تواند خیلی سریع درسطح افکار عمومی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و جهانی را دگرگون سازد…
اما آنچه رخ نمود بسیار عجیب و دهشتناک است.
بخاطر سکوت خبری این نظریه ، از دید جامعه تا کنون پنهان مانده و در واقع به خاک نشسته است .
تحولات نظری اگر با پشتوانه تجزیه و تحلیل عمومی روبرو نشوند قبل از تولد سقط شده اند.
مگر یک جامعه چند بار و در طی چند سال می تواند از دل بستر خویش ایده های جدید و نو به بار آورد ؟ که در نهایت با عدم کنکاش و نقد و ارزیابی درست، آن را در خواب غفلت خویش به فراموشی بسپرد.

امسال وقتی نظریه ” کهکشان بزرگ اندیشه ” ارد بزرگ را دیدم شگفت زده شدم ، این نظریه بزرگترین اندیشه دنیای غرب امروز که نظریه ” دهکده کوچک جهانی ” است را با چالشی جدی روبرو ساخته است که آنهم تنها توسط قسمت کوچکی از رسانه های مدرن اینترنتی منعکس شد.
اما رسانه های تصویری و نوشتاری ما همان برنامه های عوام پسند خویش را دنبال نمودند.

شاید همین مسئله لزوم ایجاد شبکه های بخش های خصوصی را در عرصه رسانه تقویت بنماید اما تا آن زمان چه باید کرد؟!
پاسخ این سئوال را به شما وا می گذارم…
لازم می دانم در این قسمت نگاهی به زندگی ارد بزرگ داشته باشم . تا بدین شکل خود سهمی از کمبودهای عرصه خبر را پوشش دهم .

شناخت درست ارد بزرگ بخصوص در نظریه قاره کهن ، می تواند به شناخت بسیار کلی تر ، و دقیق تری از بنیه فرهنگی و اجتماعی حوزه تمدنی فرهنگ ایران ، از چین تا مدیترانه باشد.
نظریه قاره کهن خواستار اتحاد کشورهای حوزه تمدنی این منطقه از جهان تحت عنوان قاره کهن می گردد . این کشورها عبارتند از : قزاقستان ، ازبکستان ، تاجیکستان ، قرقیزستان ، ازبکستان ، ترکمنستان ، افغانستان ، شمال باختری هندوستان ( سرزمین کشمیر ) ، پاکستان ، ایران ، عراق ، ترکیه ، سوریه ، لبنان ، قبرس ، نیمروزی ترین (جنوبی ترین ) بخش روسیه در میانه استراخان در شمال دریای خزر تا نیمروز اکراین ، آذربایجان ، ارمنستان و گرجستان

و من فکر می کنم این نگاه می تواند برآینده مراودات او با دوستانی همچون مرحوم احمد شاه مسعود و یا اندیشمندان تاجیک باشد.
به شخصه در نظریه قاره کهن او نکته ایی را دیدم که بسیار جالب و عبرت آموز است .
و آن مطلب در مورد داستان جاده ابریشم می باشد.
ارد بزرگ در آنجا شدیدا به این مسئله تاخته و معتقد است این جاده ، راه انتقال دانش و اندیشه ایرانی به چین و کشورهای این حوزه است بطور مثال آنها اندیشه های آیین میترایزم که بعدا سر از کنفسیوس و تائو درآورد و همچنین شاهنامه فردوسی که چهارصد سال پس از حکیم توس در چین باز نویسی و اسامی شخصیتهایش عوض شد و غیره را از ما گرفته اند اما امروز نام محصولی از کشور خود را بر آن نهاده اند !.

او به صراحت می گوید واژه ” جاده ابریشم ” استعماری است و در واقع آنها می خواهند با اطلاق و رواج واژه مد نظر خود خوی توسعه طلبی خویش را به نمایش بگذارند
او در همان جا می گوید نام این جاده ، “راه فرهنگ ها” ست.
فکر می کنم وزارت امور خارجه ما که هر چند صباحی شهری از ایران را با شهرهای چین تحت همین عنوان “جاده ابریشم” خواهر زاده می کند باید دست نگهدارد.
واژه ها هزاران اندیشه را در پی می آورند و چرا وقتی ما بر روی “خلیج فارس” تاکید می کنیم اینچنین راحت راه تاریخی مرکز جهان تا شرق را به نام شرقی ها می کنیم؟

سخن کوتاه می کنم ، و در انتها امیدوارم عرصه رسانه ما در مسیر خویش تجدید نظر کند .
که اگر اینگونه شود جهان دوباره شاهد زایش نخبگانی فرهمند ، پس از نزدیک به هزار سال دوران رکود اندیشه برتر این سرزمین می گردد…







  • برچسب:
  • آخرین ارسال ها


    مشخصات

    خانه v
    مشخصات v
    پارسی بلاگv
    ایمیل v

    رودکی

    کورش کبیر

    فردوسی

    حکیم عمر خیام

    نادر شاه افشار

    ناصرخسرو قبادیانى

    محمد مصدق

    سورنا

    بابک خرمدین

    ارد بزرگ

    ابوریحان محمد بن احمد بیرونى

    محمدبن زکریای رازی

    ابو علی سینا

    سعدی شیرازی

    باقر خان سالار ملی

    محمد معین

    قمرالملوک وزیری

    دقیقی

    قطران تبریزی

    عبدالله موحد

    محمد بن زکریای رازی

    داوود پیرنیا

    محسن هشترودی

    علاء الدین بهروش

    ساعد زمان

    ابراهیم خواجه نوری

    هادی خراسانی

    کاظم حسیبی

    محمد حسین ادیب

    محمد رضایی پژند

    هدایت الله ذکایی آشتیانی

    منوچهر رشیدی

    محمد حسین رهنوزد

    میرجلیل رضوی

    محمود رامیار

    محمد حقیقت کیش

    یوسف حسن زاده

    ورتا

    جلیل راشد محصل

    پروین ابراهیمی

    محمود ذوالفقاری

    حبیب الله نجومی

    عبدالله فریار

    حسینعلی ملاح

    کامبیز بهینا

    تقی ابتکار

    سید مهدی برقعی

    حسن بیدادی

    میربهادرقلی آریانژاد

    نصرالله تابنده

    وهاب پیروز پناه

    محمد میرکرمانی

    محمد اسماعیل خوشروان آذر

    رضا تنباکوچی

    رویا ابوالفضلی

    بهمن خستو

    غلامحسین دانشی

    محمد خشنودی

    فرخ حجت کاشانی

    جلال حجازی دهاقانی

    بیهقی

    حسن تقی زاده

    شهید بلخی

    شهین بهجتی اردکانی

    شاهین آخوندزاده

    احمد هرندی هاشمی

    غزاله علیزاده

    غلامحسین ساعدی

    علیرضا مصداقی‌نیا

    عباس میرزا

    علی شیرازپور پرتو

    حسن صباح

    صائب تبریزی

    عظیم وهاب زاده

    ذبیح الله منصوری

    فخر گرگانی

    ادیب الممالک فراهانی

    احسان یار شاطر

    اسماعیل اسماعیل زاده

    ابوالحسن خان صبا

    ابراهیم اسماعیل زاده

    ابوالقاسم اباسهل

    اردشیر جهانشاهی

    احمد هرندی هاشمی

    آرشیت

    اشرف آل یاسین

    کلنل علینقی وزیری

    تیمورتاش

    محسن کاوه راد

    حبیب الله نجومی

    هادی اکبر زاده

    حسینعلی ملاح

    مهدی اخلاقی

    مصطفی اسلامیان

    محسن شیخ الاسلامی

    هوشنگ احراری

    علی احمدی

    نصرت الله باستان

    حسین سندگل

    حکمت رضوی زاده

    عبدالله پور بختیاری

    علیرضا رهائی

    علیرضا افضلی پور

    علی اکبررمضانیان پور

    علی‌اکبر امیرزرگر

    عباس امیرجمشیدی

    فرامرز افشارطارمی

    محسن بهرامی

    محمد اکبری

    حسین اصل سلیمانی

    هرمز دیار اعتمادی

    ابوطالب بیگی

    حمیدرضا ابطحی

    مهدی سمسار

    زهرا اعلمی هرندی

    عذرا آزموده

    خسرو برگی

    مصطفی اصالت

    فرناز آموزگار هاشمی

    فرید ابوالحسنی

    فریده اعتصام

    منصور یزدان بد

    هادی احمدی آملی

    کامران یزدانی کچویی زاده

    علی اکبر صبوری

    عبدالله جعفر علی جاسبی

    عبدالله فریار

    عظیم وهاب زاده

     

     RSS v
     Atom v

    نویسندگان

    áææì æÈáǐ

    فرهیختگان

    خبرنامه

     

    designed by TMP